Artroskopia – sprzęt i wskazania

Artroskopia – sprzęt i wskazania

Artroskopia to zabieg z pogranicza ortopedii i chirurgii ortopedycznej, polegający na oglądaniu wnętrza stawu w celu zidentyfikowania schorzenia (artroskopia diagnostyczna / zwiadowcza) oraz jednoczesnego usunięcia go (artroskopia operacyjna / terapeutyczna).

Oglądania stawów dokonuje się za pomocą urządzania nazwanego artroskopem, który składa się ze światłowodu oraz specjalnej kaniuli. Umożliwia ona podanie płynów oraz ich późniejsze odessanie, a także w przypadku konieczności wykonania zabiegów wewnątrzstawowych wprowadzenie różnych narzędzi chirurgicznych. Typowy artroskop ma średnicę 4 milimetrów i długość do kilkunastu centymetrów.

Najczęściej wykonywanym zabiegiem jest artroskopia stawu kolanowego, ale w ten sposób można również badać staw skokowy, biodrowy, barkowy, a także nadgarstek i palce. Wskazaniem do badania jest ból, obrzęk i zapalenie stawu niewiadomego pochodzenia oraz związane z nim przerośnięcie płony maziowej, którą podczas zabiegu można usunąć.

Wykonuje się je także w przypadku uszkodzenia chrząstki lub więzadeł stawu, a także utraty jego stabilności w celu małoinwazyjnego usunięcia tych uszkodzeń. Zabieg ten może służyć również do pobrania próbek tkanki (biopsja) np. w przypadku podejrzenia nowotworu.