Artroskopia – przebieg, rekonwalescencja i powikłania

Artroskopia – przebieg, rekonwalescencja i powikłania

Artroskopię wykonuje się najczęściej w znieczuleniu miejscowym, rzadziej w ogólnym, na sali operacyjnej, trwa od 30 minut do 1 godziny. Pacjent układany jest w pozycji leżącej, a badany staw zostaje unieruchomiony. W ściśle określonych miejscach wykonuje się dwa niewielkie (1-1,5cm) nacięcia i wprowadza do stawu artroskop.

Staw zostaje wypełniony roztworem wodnym (sól fizjologiczna) lub gazem (dwutlenek węgla) w celu rozszerzenia i uzyskania lepszej widoczności. Podczas badania dokonuje się oceny struktur stawowych, czyli chrząstki, błony maziowej, więzadeł, ścięgien, mięśni przechodzących przez staw, łąkotek i innych struktur charakterystycznych dla badanego stawu. Po wykonaniu części diagnostycznej, badający może wykonać zabiegi naprawcze wewnątrz stawu.

Rekonwalescencja po artroskopii jest szybsza i bardziej komfortowa dla pacjenta niż po tradycyjnym zabiegu operacyjnym. Może on wrócić do domu tego lub następnego dnia. Czasami pacjent musi przyjmować środki przeciwbólowe oraz przez kilka dni odciążać dany staw i uczęszczać na rehabilitację.

Badanie jest bezpieczne, a powikłania jakie można (rzadko) zaobserwować to: infekcja, krwiak, wysięk, ropne zapalenie oraz przypadkowe uszkodzenie stawu lub tkanek wokół.