Postępowanie z opatrunkiem gipsowym

Postępowanie z opatrunkiem gipsowym

Opatrunek gipsowy, potocznie zwany gipsem, najczęściej stosuje się w leczeniu ambulatoryjnym (domowym) prostych złamań kości, zwichnięć, skręceń, a także zmian zapalnych kości i stawów. Opatrunki te stosuje się najczęściej u dzieci, w celu ograniczenia ruchów i niedopuszczenia do pogłębienia urazu.

Oczywistym jest, że jeśli założono nam gips, to kończyna jest uszkodzona i boli. Należy jednak ból monitorować, ponieważ nasilający się może być sygnałem byt ciasno założonego opatrunku. Innymi symptomami jest ograniczenie ruchliwości palców, a także ich zasinienie lub bladość oraz oziębienie. W takim przypadku należy od razu udać się do lekarza.

O gips należy również odpowiednio dbać i pilnować, aby nie uległ zabrudzeniu, zamoczeniu czy połamaniu. Po założeniu opatrunek powinien pozostać odkryty przez 2-3 dni w celu całkowitego wyschnięcia, ponieważ mokry pęka i kruszy się. Chory powinien często zmieniać pozycję, aby uniknąć odleżyn. Po zdjęciu gipsu należy rozpocząć nawilżanie wysuszonej i łuszczącej się skóry, smarując ją wazeliną lub kremem. W tym czasie może nastąpić również obrzęk kończyny, któremu można zapobiec stosując opaskę elastyczną do chodzenia zdejmowaną na noc.