Choroba zwyrodnieniowa stawów i kręgosłupa

Jedną z częściej występujących chorób z jakimi spotyka się ortopeda jest choroba zwyrodnieniowa stawów i kręgosłupa. Szacuje się, że w Polsce cierpi na nią 5% społeczeństwa, czyli około 2 milionów osób. Są to głównie ludzie starsi, powyżej 60 roku życia, w większości kobiety. Choroba rozwija się najczęściej w stawach biodrowych, kolanowych oraz w kręgosłupie.

Dotyczy głównie chrząstek stawowych, które stają się coraz cieńsze z powodu nadmiernej utraty wody. W konsekwencji staw pozbawiony zostaje „amortyzatora”, jego części ulegają uszkodzeniu, którego skutkiem jest ból i sztywność stawu, a następnie zniekształcenie i ograniczenie ruchliwości. W początkowym stadium choroby stosuje się leczenie niefarmakologiczne, które polega na utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz ćwiczeniach fizycznych zwiększających zakres ruchu danego stawu i wzmacniających otaczające go mięśnie.

W bólu stosuje się działanie temperaturą: krioterapię lub rozgrzewanie. Leczenie farmakologiczne polega na podawaniu leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych, a także zawierających glukozaminę, która odbudowuje chrząstkę stawową.

W zaawansowanym stadium choroby przeprowadza się leczenie chirurgiczne polegające na wszczepieniu protezy stawu lub stałym usztywnieniu go.